informacje



poniedziałek, 25 maja 2020

Ostatnio w laboratorium (75.)

Ostatnio w laboratorium wyciągałem piperynę z czarnego pieprzu. Drapanie się po policzku palcem, którym wcześniej odciskałem sączek nie było dobrym pomysłem.

Piperyna to główny alkaloid odpowiedzialny za ostry smak pieprzu czarnego. Działa na zakończenia nerwowe aktywując receptory bólu. Pobudza wydzielanie soków trawiennych, w ostatnich latach wzbudza zainteresowanie jako składnik suplementów na odchudzanie.
Wydzieliłem ją z pieprzu poprzez ekstrakcję rozpuszczalnikami organicznymi. Krystalizuje w formie drobnych, igiełkowatych kryształków.

2 komentarze:

  1. Razor Blady5.06.2020, 11:42

    Ładna!
    Ponoć nic tak nie uczy niedotykania twarzy jak ekstrakcja kapsaicyny, piperyny i synteza benzoesanu denationum ;)
    Jakich rozpuszczalników użyłeś? Jakiś specjalny protokół, czy zwyczajnie, na Soxhlecie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Acetonem na soxhlecie, potem wytrącenie wodą i rekrystalizacja z alkoholu. Do strąconego osadu przeszedł też chyba olej, bo podczas suszenia w podwyższonej temperaturze wysączył się z kryształów, odciskałem na bibule. A wszystko w celu zbadania zawartości aby ocenić jakość pieprzu.

      Usuń